Virksomheder i Holstebro har allerede mærket effekten af lokale ambassadører, der med personlige historier og digitale værktøjer skaber synlighed og tiltrækker nye talenter. Skal din medarbejder have en plads på forårsturnéen?
Af Kirstine Salling Juhl, projektleder i #7500muligheder
Vidste du, at 10% af jobopslag forbliver ubesatte, mens 12% besættes af kandidater uden de ønskede kvalifikationer? Det overraskede i hvert fald mig, da jeg først læste det i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings seneste undersøgelse.
Og uanset om det går godt eller skidt med rekrutteringen i din virksomhed, så er det nødvendigt at synliggøre virksomheden i en kontekst, der er troværdig og kontinuerlig. På den måde bliver virksomhederne ved med at kunne tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Også i Holstebro.
Det er her, Employee Advocacy-forløbet #7500muligheder kommer ind i billedet.
Under det fælles hashtag har vi samlet modige ambassadører på tværs af brancher, som siden sommer har brugt deres egne sociale mediekanaler til at fortælle personlige historier om arbejdslivet – og historier om Holstebro som et sted med flere tusinde muligheder.
Employee Advocacy kan med lidt jysk snilde oversættes til ’virksomhedsambassadører’ eller personer, der er virksomhedens ansigt udadtil på digitale kanaler.
#7500muligheder handler om mere end at fylde feeds med opslag. Vi har givet ambassadørerne værktøjerne til at blive skarpe på alt fra storytelling til algoritmer – og resultaterne har været ret imponerende.
De fleste ambassadører har oplevet massive stigninger i rækkevidde på LinkedIn, og nogle har sågar fordoblet deres følgerskare.
Ambassadørprojektet skaber med andre ord sammenhængskraft i hele kommunen, men det har også vist sig at give Holstebros erhvervsliv synlighed på landsplan.
For eksempel blev ambassadør, Pernille Petersen fra Sygehusgrunden, fremhævet på TV2 – se hendes historie her.
Fælles for historierne er at de er autentiske, troværdige og vedkommende, hvilket gør dem stærke nok til at skabe positiv opmærksomhed om både virksomhederne og kommunen som helhed.
Også virksomhederne i #7500muligheder har oplevet en større tiltrækningskraft. HR-leder Nette Toft Nielsen fra Creativ Company har fx oplevet en markant stigning i ansøgere til deres stillinger.
Prøv lige at tage et kig på tallene fra deres seneste jobopslag:
– HR-konsulent – 115 ansøgere
– Bogholder (barselsvikar) – 48 ansøgere
– Digital Designer – 89 ansøgere
– SoMe specialist – 114 ansøgere
Bevares, vi har ikke beviser for at tiltrækningen alene skyldes #7500muligheder, men ifølge HR-lederen, så har ambassadørprojektet haft en stor andel i de mange ansøgere.
Så ja, det virker. Ikke kun for virksomhederne, men for hele Holstebro.
Til foråret ruller bolden videre i projekt hashtag #7500muligheder, og vi leder efter dig, som vil være med til at fortælle de gode historier om at arbejde og leve i kommunen.
#7500muligheder er for dig, der:
Måske er det dig eller en kollega, vi leder efter til vores næste hold, der starter i februar og løber til sommerferien 2025.
Kontakt projektleder Kirstine Salling Juhl, hvis dig og din virksomhed overvejer en tur på forårsturnéen.
📧 Kirstine@efho.dk
📞 4181 4949