DK EN

#7500muligheder: Ambassadører gør Holstebro og virksomheder synlige på Danmarkskortet

Virksomheder i Holstebro har allerede mærket effekten af lokale ambassadører, der med personlige historier og digitale værktøjer skaber synlighed og tiltrækker nye talenter. Skal din medarbejder have en plads på forårsturnéen?

Af Kirstine Salling Juhl, projektleder i #7500muligheder

Vidste du, at 10% af jobopslag forbliver ubesatte, mens 12% besættes af kandidater uden de ønskede kvalifikationer? Det overraskede i hvert fald mig, da jeg først læste det i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings seneste undersøgelse.

Og uanset om det går godt eller skidt med rekrutteringen i din virksomhed, så er det nødvendigt at synliggøre virksomheden i en kontekst, der er troværdig og kontinuerlig. På den måde bliver virksomhederne ved med at kunne tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Også i Holstebro.

Det er her, Employee Advocacy-forløbet #7500muligheder kommer ind i billedet.

Under det fælles hashtag har vi samlet modige ambassadører på tværs af brancher, som siden sommer har brugt deres egne sociale mediekanaler til at fortælle personlige historier om arbejdslivet – og historier om Holstebro som et sted med flere tusinde muligheder.

Employee Advocacy kan med lidt jysk snilde oversættes til ’virksomhedsambassadører’ eller personer, der er virksomhedens ansigt udadtil på digitale kanaler.

 

Fra LinkedIn-feed til landsdækkende nyhedsfeed

#7500muligheder handler om mere end at fylde feeds med opslag. Vi har givet ambassadørerne værktøjerne til at blive skarpe på alt fra storytelling til algoritmer – og resultaterne har været ret imponerende.

De fleste ambassadører har oplevet massive stigninger i rækkevidde på LinkedIn, og nogle har sågar fordoblet deres følgerskare.

 

Billedet viser nøgletal fra tre ambassadørers opslag på LinkedIn i projektets første 30 dage. Fælles for dem er, at de alle oplever en massiv stigning i antal visninger. Fx har en af ambassadørerne fået knap 20.000 visninger på tre opslag

Ambassadørprojektet skaber med andre ord sammenhængskraft i hele kommunen, men det har også vist sig at give Holstebros erhvervsliv synlighed på landsplan.

For eksempel blev ambassadør, Pernille Petersen fra Sygehusgrunden, fremhævet på TV2 – se hendes historie her.

 

Pernille Nakskov Petersen arbejder til daglig som Projektleder for Digital Kommunikation hos Arealudviklingsselskabet Sygehusgrunden P/S. Foto: Henrik Kastoft

Fælles for historierne er at de er autentiske, troværdige og vedkommende, hvilket gør dem stærke nok til at skabe positiv opmærksomhed om både virksomhederne og kommunen som helhed.

 

Flere ansøgninger hos Creativ Company

Også virksomhederne i #7500muligheder har oplevet en større tiltrækningskraft. HR-leder Nette Toft Nielsen fra Creativ Company har fx oplevet en markant stigning i ansøgere til deres stillinger.

Prøv lige at tage et kig på tallene fra deres seneste jobopslag:

– HR-konsulent – 115 ansøgere
– Bogholder (barselsvikar) – 48 ansøgere
– Digital Designer – 89 ansøgere
– SoMe specialist – 114 ansøgere

Bevares, vi har ikke beviser for at tiltrækningen alene skyldes #7500muligheder, men ifølge HR-lederen, så har ambassadørprojektet haft en stor andel i de mange ansøgere.

Så ja, det virker. Ikke kun for virksomhederne, men for hele Holstebro.

 

Hvem leder vi efter til næste hold?

Til foråret ruller bolden videre i projekt hashtag #7500muligheder, og vi leder efter dig, som vil være med til at fortælle de gode historier om at arbejde og leve i kommunen.

#7500muligheder er for dig, der:

  • Vil lære at mestre sociale medier og skabe fængende indhold
  • Har lyst til at være virksomhedens ansigt udadtil
  • Kan afsætte tid til undervisning og netværksarrangementer en gang om måneden
  • Har mod på at dele personlige, skæve og inspirerende historier
  • Bor og arbejder i Holstebro

 

Måske er det dig eller en kollega, vi leder efter til vores næste hold, der starter i februar og løber til sommerferien 2025.

Kontakt projektleder Kirstine Salling Juhl, hvis dig og din virksomhed overvejer en tur på forårsturnéen.

📧 Kirstine@efho.dk
📞 4181 4949

 

Kirstine Salling Juhl (tv) sammen med Mette Saaby (th) fra ErhvervsForum Holstebro, som står bag ambassadørprojektet.

@erhvervsforumholstebro