DK EN

Holstebro vender branding på hovedet – og det virker

I stedet for traditionelle tiltrækningskampagner har Holstebro Kommune overladt brandingen af området til dem, der kender den bedst: de mennesker, der bor og arbejder her. En anderledes tilgang, der ikke blot har sat området på landkortet, men også inspirerer nabokommuner til at tænke i samme baner.

 

Traditionel branding- og markedsføring handler ofte om flotte annoncer og velpolerede budskaber. Holstebro Kommune har vendt denne tilgang på hovedet: Her er 38 lokale ambassadører blevet uddannet i at fortælle om sig selv, deres liv og arbejde.

Ideen er udviklet af ErhvervsForum Holstebro sammen med kommunens kommunikationsfolk, og siden slutningen af 2024 har ambassadørerne bombarderet deres sociale medier med historier under hashtagget #7500muligheder.

Projektet er inspireret af fænomenet Employee Advocacy, som handler om at lade medarbejdere være virksomhedens mest troværdige talerør – fx gennem personlige og autentiske historier på sociale medier. I dette projekt er det så udvidet til en koordineret bevægelse, hvor medarbejdere på tværs af virksomheder gør det samtidigt.

 

Ib Potter er manden, der får ambassadørerne til at knække koden til LinkedIns finurlige algoritme.

 

Det er måske første gang, jeg har set et Employee Advocacy-projekt gå på tværs af virksomheder og fungere så godt, siger den anerkendte SoMe-specialist Ib Potter fra twoday, som også bidrager med gode råd til ambassadørerne i forløbet.

Virksomheder, der har sendt medarbejdere med i projektet, oplever også en mærkbar effekt. Blandt andet har Creativ Company set en markant stigning i ansøgere til deres stillingsopslag:

Vi har virkelig oplevet et boost i vores branding – det kunne især ses på flere af vores stillingsopslag, hvor vi nu har flere ansøgere end nogensinde før, siger Nette Toft Nielsen, HR-chef i Creativ Company.

 

Til et event om Employee Advocacy i Nupark, Holstebro, giver Nette Toft Nielsen et indblik i, hvordan Creativ Company har oplevet at være en del af ambassadørprojektet.

 

 

Resultater, der taler for sig selv

Projektets ambassadørhold nummer to begyndte i februar. På blot en måned er der lavet 117 opslag på LinkedIn med hashtagget #7500muligheder, og den organiske rækkevidde er eksploderet. Med 22 ambassadører på hold 2 er den samlede estimerede rækkevidde på LinkedIn nu omkring 299.000 visninger pr. måned – en markant stigning fra hold 1’s allerede imponerende 150.000-210.000 visninger pr. måned.

 

To ambassadører fra hold 2 viser, hvordan deres organiske reach er steget markant siden projektets start

 

Det er en metode, vi aldrig før har set i en dansk kommune, og de tal, der løbende tikker ind, er ret vilde, lyder det fra projektleder, Kirstine Salling Juhl, som også mærker interessen fra flere nabokommuner.

I mindst én anden kommune er man for eksempel i gang med at etablere en lignende indsats inspireret af #7500muligheder, fortæller Kirstine Salling Juhl.

 

Et hashtag i folkemunde

En sidegevinst ved projektet er brugen af det velkendte hashtag, som har spredt sig til virksomheder og personer, der ikke er en del af det officielle ambassadørnetværk.

Det er et tydeligt bevis på, at projektet har fået en selvforstærkende effekt og inspirerer endnu flere til at tage del i fortællingen om Holstebro Kommune. Det er næsten mere, end vi turde håbe på, lyder det fra projektleder Kirstine Salling Juhl.

 

Kirstine Salling Juhl er selv blevet en del af de 7500 muligheder, efter hun flyttede fra København til Holstebro i 2022.

 

 

En tilgang, der skaber relationer og engagement

Udover de rå tal afspejler de personlige historier også, hvad konceptet kan. Nicolai Bertelsen, en af ambassadørerne fra hold 1, fortæller:

– Jeg er blevet genkendt flere steder, f.eks. i fitnesscenteret, hvor folk har sagt: ‘Er det ikke dig, fotografen fra Creativ Company?’ Det er i mine øjne et bevis på, at det her virker!”

 

Nicolai Bertelsen arbejder til dagligt som fotograf hos Holstebro-virksomheden Creativ Company.

 

Per Kap Bech Jensen, teaterleder fra Nordisk Teaterlaboratorium, har også oplevet, hvordan projektet styrker både relationer og engagement.

– Det er en del af vores DNA at engagere os lokalt og understøtte lokale initiativer, og det her er en unik mulighed for at medarbejderne kan udvide netværk og styrke relationer gennem fortællinger om både vores arbejdsplads og vores fælles by – både fysisk og digitalt, siger Per Kap Bech Jensen.

Det er Erhverv- og Turismeudvalget i Holstebro Kommune, der har været med til at igangsætte #7500muligheder som en særlig indsats under kommunens nye erhvervs- og uddannelsesstrategi. Forventningen er, at projektet fortsætter ind i 2025 og 2026 med uddannelse af endnu flere ambassadører fra virksomheder i hele kommunen fra øst til vest.

Hvis du ønsker at følge med i ambassadørernes indhold og få et autentisk indblik i mennesker og virksomheder i kommunen, så følg hashtagget på LinkedIn og Instagram.

 

@erhvervsforumholstebro