DK EN

En hjælpende hånd til detailbutikker i Holstebro

For at give detailbutikker i Holstebro de bedste forudsætninger har vi hos Erhvervsforum Holstebro hyret en forretningsrådgiver. Torsten Bo Jørgensen er ekspert på området, og de butikker som har medvirket, har derfor haft besøg af rådgiver med fingeren på pulsen. En rådgiver som ved, hvad der skal til for at overleve som detailbutik i dag.

”At detailbutikker har det svært i dag”, er nok en mening mange deler. Det behøver dog ikke være sådan ifølge Torsten Bo Jørgensen, som ikke mener, at man skal være bange for at drive detailbutik. Det handler i høj grad om at finde ud af, hvad man er god til, og hvad man kan blive bedre til, siger han. Selvfølgelig tager internethandlen en stor del af salget i dag, men det kan aldrig overgå den personlige betjening.

Torsten besøgte Lykke & Toft, Mr. Holstebro, DEGN Topshop og Tvis Køkken, hvor der var enighed om, at alle butikker var gode veldrevne butikker med et godt personale. I følge Torsten bliver opgaven derfor som rådgiver at se på de optimeringsmuligheder der ligger, så butikkerne kan blive endnu bedre.

 

Se videoen: Hør Torsten Bo Jørgen fortælle indledningsvis om de fire besøgte butikker.

Iværksættereventyr hos Lykke & Toft

Den første butik som Torsten besøgte var Lykke & Toft, der er en sand iværksætterhistorie, som han selv kalder det. Butikken drives af et venindepar, som igennem 20 år har haft lysten, og som nu endelig er sprunget ud i det. Lykke & Tofts helt klare styrke er det personlige salg, hvorfor de har langt størstedelen af salget fysisk.

Butikken er god til det ældre segment, som måske i højere grad værdsætter den personlige betjening. Det ses specielt fordi, at mange som forlader butikken har handlet.

 

Se videoen: Hos Lykke & Toft har man godt styr på de fysiske rammer – hør hvorfor.

En solid herretøjsforretng

Efterfølgende gik turen i Mr Holstebro, som er en særdeles veldrevet og solid butik. ”Vi kender byen, og byen kender os”, siger indehaver Bjarne Jeppesen, og det bed Torsten specielt mærke i, da han besøgte butikken.

“Ildsjæle som gør meget ud af den personlige betjening, hvilket naturligt medfører tilbagevendende kunder,” bemærker han.

Mr Holstebro er en del af en kæde, men de kan i høj grad selv præge sortimentet, og hvordan de gør ting. Markedsføringen er specielt en af de ting, som Mr Holstebro kan øge.

 

Se videoen: Torsten fortæller omkring hvilke tiltag man kan optimere hos Mr Holstebro.

Facebook Live er i dag en stor del af DEGN Topshop

Den næste butik i rækken var DEGN Topshop, som har været i butik i Holstebro i over 30 år. Butikken begyndte for to år siden med ”Facebook Live”, hvilket har vist sig at være en kæmpe succes. Det går godt i DEGN Topshop, som vækster, så Torsten fokuserede derfor på det personlige aspekt i at drive en succesfuld forretning. Der var stadig ting, som kunne perfektioneres på ikke-kundesiden heriblandt leverandøraftaler og indkøb.

 

Se videoen: Der var rosende ord til DEGN Topshop, hvor det kun er ikke kunderelaterede ting, der kan skrues på.

Begejstret for Tvis Køkkener

Afslutningsvis besøgte Torsten Tvis Køkkener, hvor de to nuværende ejere har overtaget forretningen for nyligt. De kommer med en stærk salgserfaring, hvor de er godt i gang med at finde ud af, hvordan man driver en god køkkenbutik.

Torsten har forresten et særligt forhold til Tvis produktet. Han er nemlig selv indehaver af et Tvis Køkken.

 

Se videoen: Tvis Køkkener fik også gode ord med på vejen, hvor en pudsig ting gjorde relationen med butikken stærkere.

Fra besøg til handlingsplan

Efter Torstens besøg modtager butikkerne en handlingsplan over, hvor de fremover skal sætte ind, hvis det står til ham. Det er forskelligt fra butik til butik, hvad de modtager retur fra Torsten, men alt i alt havde de besøgte butikker alle et godt fundament til at optimere på netop deres område, ifølge specialisten.

 

Se videoen: Torsten fortæller om de fremtidige skridt efter besøgene hos butikkerne.

Torsten Bo Jørgensen gik ikke tomhændet hjem fra sit besøg i Holstebro, hvor han specielt i Mr. Holstebro kom ud med et par poser.

@erhvervsforumholstebro