DK EN

Ny plakater “made in Holstebro” hylder danske strandes skønhed

Danske strande er geologisk forskellige. Det afslører en ny slags plakater, som et nyt firma i Holstebro begynder at udgive. De fotograferer sandkorn med mikroskop og vil på den måde hylde danske strandes skønhed. Bag virksomheden står en medieekspert og to unge forretningsdrivende, som assisteres af en række lokaleleverandører

 

Af Niels Stoktoft

Sand fra Thorsminde strand på Vestkysten ligner slet ikke sand fra Dueodde på Bornholm. I hvert fald ikke hvis sandkornene studeres under mikroskop. Det udnytter et nyt firma nu til skabe en ny slags plakater. Sandposter samler lidt sand på forskellige danske strande og fotograferer med mikroskop, og billederne ender som kunst til vægge.

Bag firmaet står blandt andre medieekspert og journalist Nadia Nikolajeva. Fra sit udgangspunkt i Holstebro rådgiver hun danske mediehuse, organisationer og virksomheder om, hvordan de skal begå sig på sociale medier. Hun underviser også på universitet og andre uddannelsesinstitutioner. Men i flere år har hun haft en idé om, at forstørrede sandkorn kunne sættes på plakater.

 

Igennem flere år har Nadia Nikolajeva haft en idé om, at forstørrede sandkorn kunne sættes på plakater. Nu har hun ført ideen ud i livet sammen med to unge iværksættere.

Mødet med to iværksættere satte tingene i gang

36-årige Nadia Nikolajeva fik først gjort noget ved tanken, da hun mødte to unge iværksættere. 23-årige Søren Yde Andersen og 22-årige Frederik Pahuus har drevet et mediebureau, som hjælper firmaer med at annoncere på Facebook og andre sociale medier. Søren Yde Andersen er netop gået i gang som tømrerlærling og har ikke længere tid til mediebureaet. Frederik Pahuus fortsætter derfor bureauet alene. Han har været i USA læse business administration og management.

Nu har de tre oprettet et fælles firma til at producere og afsætte sandplakaterne. Firmaet sælger på nettet, men virksomheden Sandposter er også på vej ud i butikker med plakaterne. Blandt andet hos IN & OUT – House Doctor i Søndervig

 

Nadia Nikolajeva, Frederik Pahuus og Søren Yde Andersen har oprettet et fælles firma til at producere og afsætte sandplakaterne. Firmaet sælger på nettet, men virksomheden Sandposter er også på vej ud i butikker med plakaterne.

Når man åbner munden, er der der altid nogen, der vil hjælpe et nyt firma

Trioen mødtes lidt tilfældigt, blandt andet ved arrangementer hos organisationen Erhvervsforum Holstebro. De forsøger at udvide samarbejdet til andre virksomheder i Vestjylland. For eksempel har fotograf Ole Mortensen fra Holstebro været konsulent for dem på det fototekniske. Plakaterne trykkes hos Jyda Sign, der er en del af virksomheden Johansen Grafisk i Holstebro. De regner også med at finde en lokal leverandør af emballage til plakaterne.

– Vi har fundet ud af, at hvis man åbner munden, så er der altid nogle, som vil hjælpe et nyt firma, siger Nadia Nikolajeva.

Hun siger, at hendes idé om sandkorn på plakater måske aldrig var blevet til noget, hvis hun ikke havde mødt sine to unge partnere.

– De er modige og sagde, at det gør vi da bare, fortæller Nadia Nikolajeva.

Omvendt giver Frederik Pahuus ros til Nadia Nikolajeva for ikke at isolere sig med sin egen medievirksomhed, men at blande sig med andre forretningsdrivende i den by, hvor hun bor.

Samarbejde giver gevinst.

 

Kilde: Holstebro Pressen

Konference

Et spørgsmål om tiltrækning

I år skal vi snakke rekruttering og tiltrækning af arbejdskraft. Et stærkt line-up med bl.a. Bjarne Corydon, Anne Sophie Hermansen og Morten Ballisager indtager scenen med deres indspark til et arbejdsmarked under kæmpe forandring.

@erhvervsforumholstebro